Sunday 24 October 2010

JOM MAKAN AYAM ORGANIK


Yang ditunggu sudah tiba!

Umat islam di negara ini tidak lagi perlu berasa was-was apabila menjamu ayam. Tiada lagi ayam cucuk , ayam disuntik dengan vaksin babi atau ayam dicampur dengan daging babi sebelum diedarkan. Ini kerana HPA kini melangkah setapak lagi dalam usaha menyediakan produk halal dan suci kepada ummah dengan mengembangkan sayap perniagaan kepada industri penternakan ternakan ayam organik di Kok Klang, Perlis.

Lebih menarik ialah reban ternakan menggunakan teknologi moden dengan dilengkapi sistem pemakanan dan penyejukan yang terkawal secara automatik sepenuhnya. Tujuan dilaksanakan projek ini ialah untuk memenuhi tuntutan Fardhu Kifayah bagi menyediakan makanan dan pasaran yang halal lagi suci untuk umat islam, terutama dengan laporan ‘tidak enak’ mengenai ayam di pasaran sekarang. Ayam organik atau dipanggil ayam sihat kerana pemakanannya datang dari sumber yang bersih seperti temukut, jagung, serbuk ikan dan sebagainya. Ia benar-benar bebas daripada sebarang makanan yang bercampur dengan bahan kimia. Ayam organik HPA turut diberi makan daun mambu yang cukup baik untuk kesihatan.

 Ayam Organik Siap Proses

Menurut Pengurus Besar R&D, ayam organik ini tidak disuntik apa-apa hormon, vaksin atau antibiotik. Kaedah suntikan itu kini menjadi amalan sebahagian besar penternak, terutama bukan islam supaya ayam mereka cepat besar.

“Makanan ayam organik ini bukannya seperti dedak yang diambil dari kilang, tetapi sumber daripada tumbuh-tumbuhan herba,”katanya. Ayam organik yang sudah terbukti memiliki protein lebih tinggi dari ayam kampung biasa. Kaedah ayam organik ini diberi makan ekstrak herba yang kaya dengan bahan antioksida dan antikanser seperti halia, kunyit , pandan dan lain-lain dan tanpa penggunaan antibiotik, tidak menggunakan hormon, beta agonist dan salbutamol”. Sementara itu, Pengarah Urusan HPA mengalukan sesiapa yang mempunyai reban untuk bekerjasama menghasilkan ayam organik HPA”.
“Pasaran ayam ini cukup luas. Bekalan kita tidak cukup. Saya harap siapa yang tidak dapat jangan kecewa terus cuba”,katanya yang berhasrat menambah pengeluaran kepada 300,000 ekor ayam organik sehari.

Sumber : HPA

23 comments:

Syed Nizam Syed Omar said...

artikel yang menarik!harganya mcm mana?mahal sikit ke?mahal banyak?apa pun usaha yang bagus.Pasal kesihatan ni jangan lah berkira sangat.Dah sakit,memang dah tahu kos tinggi sesangat.

kalau ada yang nak join buat boleh ke?heheh..cari duit lebih.hehehe

nettiara said...

Boleh dan digalakkan. Disamping tingkatkan ekonomi, ia juga adalah tanggungjawab dan kepentingan ummah. Harga:
1. Ayam Organik - RM21.00
(1.7kg)
2. Ayam Organik - RM19.00
(1.5kg)
3. Ayam Organik - RM17.00
(1.3kg)

Harga tu adalah harga jualan.
Harga pengedar lain...he5

hazdiela said...

ayam organik mahal..saya rasa ramai yang pilih ayam yang biasa...tp saya makan ayam kampung!!...lg best walaupun liat!hhehehe

nettiara said...

:) Kalau pasal harga memang mahal, tp kl kt fikir pasal kesihatan jangka masa panjang pasti kita akan membelinya. Renung2kan, tepuk dada tanya selera...:)

nun beauty empire said...

yup!! mak Nun stokis HPA...raya lepas puas makan ayam organik ni...mak masak merah..sedap sgt!!!! ayam2 biasa di pasar ni patut di kuatiri hormonnya..takut dari hormon yg dicurigai...byk dah berlaku..kita jew ambil tak kisah...

Syed Nizam Syed Omar said...

sila jengok2 MYredEYE..

Kulat76 said...

goreng pun sodap

nun beauty empire said...

nyumm..nyumm..nak mkn ayam organik la...mana nak beli?

Syed Nizam Syed Omar said...

sibuk ke hari ni? banyak tempahan..ada link tak nak tengok ayam organik..laman web HPA..mcm best je..

nettiara said...

Call je Tel 013-6463744
Nanti ada staff angkat, order je brape ekor nak. Tempoh penghantaran, hari ni order esok dpt. Tu pown kl ada stok la...

nettiara said...

Hari ni sibuk cket, maklumlah business sediri...he..heh. Kl tk rajin miss sowroo!! nanti. HPA ni mmg best, disamping tingkatkan ekonomi kt berdakwah.Jom la joint. RM30.00 je seumur hidup. Link lum ada lg...he..he..he. Tp kl nk tau pasal Ayam Organik dan lain2 produk gi je Homepage HPA..insyallah .

Syed Nizam Syed Omar said...

ada unsur2 merajuk je dalam komen blog saya.Sabar lah berblog.Bukan senang nak terus glamer dalam masa terdekat.kena rajin2 berblogwalking..letak kotak nuffnang mcm member2..senang nak blogwalking.

nanti saya check web site HPA.ok..Tengok mana yang berkenan.usha2..dulu

Syed Nizam Syed Omar said...

anda nak daknakaltomey kembali ke myred eye..sila bagi komen..pilihan ditangan anda.

Kulat76 said...

camne nak join HPA ni,,, cam best je

nettiara said...

@Masrom senang je bg ic, rm30.00 yuran ahli seumur hidup, boleh waris kt anak lagi. Yang penting sambil cari duit sambil brdakwah tntg halal n haram. Insyallah.

farah nordin said...

yup...u all saya ahli HPA... saya biasa beli ayam yang rm 17 tu ajeh... kalau buat barbeque memang best!(dh 2x bakar ayam HPA) daging dy lembut n rasa memg sedap.. walaupon mahal kesihatan lebeh penting dn perlu d jaga....

p/s: jgn beli ayam d pasaraya tau sebb ada kes ayam tak sembelih...

nettiara said...

@farah nordin: Mmang betul sape yg dh rasa lazatnya ayam organik HPA ni, pasti nk lagi...

Bukan setakat tk sembelih, yg tk ikut syarat yg JAKIM bg pn banyak. Jgn makan makanan yg Subhahah. Pikir-pikirkan lah ya...

~daknakaltomey~ said...

kalo order kat makcik...ntah bila nk dpt. mcm k.izan. cian k.izan. haha. kne g hpa nyer tu...x thu bila nk g

nettiara said...

Order la kt Pokcik ni ha!!!
Takyah order dgn Mokcik, Mokcik tu sibuk haaa...( suara org tua, dgn background suara cengkerik) he..he..he..

~daknakaltomey~ said...

hahaha ^_^

sayalah said...

sedapkew ayam organik nie?

Anonymous said...

kalau nak beli guna nama u blh ka?

ayam ni seekor ka atau ada paha, sayap atau dada?

harga nda jauh beza pun di sabah so blh la beli ni.....myred eye team.

nettiara said...

@Nani Aling: Whole chicken, blh cuba..pasti nk lagi..

MAI JOINT MY RED EYES